«مسیح فرزانه»، کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با فراز با اشاره به وضعیت و افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: «افزایش قیمت خودرو با توجیه استانداردهای جدید، حرکتی قابل توجه از سوی خودروسازانی است که درگیر زیان انباشه شدید هستند و راهی جز جبران این زیان از جیب مردم ندارند. بازار آشفته خودرو طی ماههای اخیر نیز عمدتا درگیر رکود بوده و برخی این رکود را ناشی از سیاستهای دولت و خودروسازان میدانند».
این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: «اصلا نیازی به دادن بهانه از سوی دولت به خودروساز ها نیست. خودروسازها در بهمن سال گذشته درخواست ۷۰ درصدی افزایش قیمت داده بودند و قرار بود لحاظ شود. به دلایلی که به خاطر صحبتهای مخبر و رئیسی مطرح شد این عدد به ۳۰ درصد کاهش یافت و در اردیبهشت اجرایی شد. ماه گذشته خودروسازها به سازمان حمایت درخواست داده بودند. جالب است که سازمان حمایت متعلق به مصرف کننده است اما خودروساز به آن پیشنهاد افزایش قیمت میدهد».
وی افزود: «به خاطر زیان انباشه خودروسازها، تنها راه پیش رویشان همین است. اول جمع کردن نقدینگی از بازار و دوم افزایش قیمت تا بتوانند جلو رشد ضررانباشه را بگیرند. من این کار را تایید نمیکنم اما خودروساز با این نگاه افزایش قیمت را پیشنهاد داده است».
مسیح فرازنه یادآور شد: «چند روز گذشته نیز اخباری مبنی بر دپو شدن چند هزار خودرو مطرح شد تا خودروساز بعد از افزایش قیمت آنها را عرضه کنند. برای اینکه مصرفکننده بتوانند این پذیرش را داشته باشند که چرا افزایش قیمت لحاظ میشود سراغ استاندارد جدید رفتهاند. یعنی افزایش قیمت شهریور را با توجیه استاندارد پنهان کردهاند. نمونه بارز این مسئله ساینا است که در سه ماه گذشته سه بار اصلاح قیمت خورد و افزایش داشت. این داستان برای یک مدل از پژو پارس هم اتفاق افتاد و در شهریور ماه ۳۵ میلیون افزایش قیمت داشت. بازار هم عدد خود را میگذارد و بازار آزاد با تورم واقعی خود را همراه میکند.افزایش قیمت خزنده در بازار خودرو درحال وقوع است».
این کارشناس بازار خودرو گفت: «ضرر انباشه خودروسازها در سه کارخانه کشور حدود 395هزار میلیارد تومان است. این عدد در قالب بدهی و ضرر است. بدهی نیز به بانکها و قطعه سازها برمیگردد. افزایش ضرر برای کمپانیها خطرناک است؛ ما هر کجای دیگر دنیا بودیم آن کمپانی اعلام ورشکستگی میکرد. به علت اینکه خودروسازی در کشور ما یک سری تبعات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی دارد؛ عملا خودروساز در یک کمای مصنوعی خود را زنده نگه میدارد».
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟